CafeMom Tickers

Tuesday, August 25, 2009

Puasa...Ramadhan

Ramadhan dtg lagi...Umat Islam sememangnya tidak dapat lari dari tuntutan berpuasa di Bulan Ramadhan seperti yg termaktub dlm Rukun Islam...

Rukun Islam 5 perkara :-

1. Mengucap dua kalimah Syahadah

2. Solat 5 waktu sehari semalam

3. Puasa di bulan RAMADHAN

4. Menunaikan zakat

5. Menunaikan haji ke Mekah bg yg berkemampuan.


Puasa itu satu ibadah yg penuh kebaikan. Bukan hanya di bulan Ramadhan...ia dpt merehatkan organ2 dalaman kita yg 24 jam berkerja, kalo puasa dpt la ia rehat 12 jam kan? Fungsinya pun akan jd lebih baik...betol tak? Selain itu, kita dpt mengisafi diri mengenangkan penderitaan rakyat2 negara lain yg kebuluran...nak jumpe mknn pun susah...badan sampai kurus kering. Kite ni siap sampai terlebih berat badan lg....huhuhu...


Artikel ni sy amik dr hasil tulisan Dr. Mashitah Ibrahim :

Puasa Ramadan berbeza dengan puasa dalam bulan lain. Ia penuh keberkatan, kedatangannya dialu-alukan dan pemergiannya ditangisi. Jika manusia tahu apa yang terkandung daripada keberkatannya mereka akan memohon supaya Ramadan itu sepanjang tahun. Sayang sedikit bagi kebanyakan kita penekanan persediaan Ramadan ialah seolah-olah Ramadan terpaksa dilalui untuk meraikan raya. Persiapan untuk raya melebihi daripada persiapan untuk puasa., Seharusnya kita bersiap untuk puasa bersedia meningkatkan kekuatan dalaman.


Bulan Ramadan sangat istimewa. Berkat dan rahmatnya membuat kebanyakan orang terpanggil untuk membuat kebajikan dan menambah ibadat. Orang yang jarang membuat amalan sunat pun akan sanggup sama-sama berjemaah, tadarus dan bertarawih. Paling tidak pun mereka terpanggil ke masjid untuk menikmati juadah berbuka dan ''moreh'' selepas tarawih yang disedekahkan oleh orang ramai.


Orang yang berpuasa digalakkan untuk banyak berdoa hinggakan disebut dalam satu hadis bahawa mereka termasuk dalam 3 golongan manusia yang tidak akan ditolak doanya. Sabda Rasulullah yang bermaksud 3 orang yang tidak akan ditolak doanya ialah pemerintah yang adil, orang yang berpuasa hingga dia berbuka dan orang yang teraniaya. Dapatlah kita fahami di sini latihan jiwa hasil daripada puasa akan menyebabkan manusia hampir kepada Allah dan lantaran ia dekat kepada Allah doanya mudah diperkenankan.


Semoga Ramadhan ini memberikan seribu keberkatan dalam hidup kita...Amin.

Renung-renungkan...Slamat Beramal! (sebut nada yg betol ye)



No comments:

Post a Comment