CafeMom Tickers

Saturday, September 17, 2011

Alkisah: Pengalaman Bersalin

Hello guys...sorry lame x update, serba x kena jiwa raga...hahaha...ayat x bleh bla...
Hmmm...arini 14 hari dah aku berpantang. Euhh...lecehnye..x best...tp mama ckp "kene la sayang badan sbb nak pakai lama...kang esok2 tua sakit sana sakit sini.." citer bab pantang kat entry lain la ye. Entry ni nak citer pasal pengalaman bersalin aku. Sekadar berkongsi...btol kate org, nak mengandung bersalin ni kene kuatkan mental & emosi. Masa pregnant dulu aku pon dok blogwalking bace experience bersalin org...maklumla aku xde kakak, nak tanye ape2, tanye kat mama & kawan2 yg ade experience jela. Tp lain org lain perihalnye... Panjang plak intro...

Alkisahnye sehingga 1 Sept, aku dah overdue 10 hari. Ikut last check up kat kk, doc suh aku gi hospital 9 atau 10 hari dari tarikh due kalo blom bersalin. which mean 31 Ogos or 1 sept la... Raya pertama kat umah parent kat semenyih, ptg blk umah mak mertua di kl...still xde tanda2. Makanya en.hubby bawak aku berjalan kat taman metropolitan, main layang2 bagai selama 2 hari berturut-turut.

1 Sept
11.40 pm
Dok asyik tgk movie ngan hubby tetibe terasa spt cecair mengalir...terus ke toilet, rupanye kuar lendir...banyak gak. Cuak! jerit panggil hubby bgtau..msg mama, mama suh siap gi hospital. OMG! Apakah perasaan ini...berdegup kencang jantung aku.

2 Sept
12.00 am
Sampai hospital Ampang, register kat emergency terus naik wad bersalin. Jumpe nurse kat bilik PAC kat labor room...kene marah sbb aku overdue lama, patut dtg hospital smlm, arini dah kene induce. Bengang btol, ko apehal nak marah2 aku...dah aku x sakit...dah ketentuan DIA aku x ke hospital smlm. First time kene seluk...MasyaAllah, sakitnya! doc ckp jln x bukak lg. tp kene tahan wad sbb aku dah overdue. Huhu...

1.00 am
Masuk wad. hubby antar brg. xleh sape2 tunggu...1 wad ade 4 katil tp cume ade aku sorang je...nangis jap sbb kene tido sorang...huhu...doc suh rehat esok pagi doc akan masukkan ubat induce...

2.40 am
Terjage dr tido yg x brape nak nyenyak tu sbb ade air kuar meleleh2..ingat water bag pecah, bgtau nurse, kene seluk lg...eeeuuhhh...fobia! sampai terketar2 badan aku setiap kali nurse/doc ckp kene VE...huhu...after seluk nurse ckp xde ape2 blom bukak pon. show je kot. Yela kot sbb lepas2 tu x kuar dah, ade bloody show je skit.

6.15 am
Nurse kejut, bgtau doc nak check bukaan & masukkan ubat induce. Menggeletar lagi...

6.58 am
Doc seluk, ckp bukaan 1cm, masukkan ubat induce. Suh aku baring, lepas 1 jam baru bleh bangun. Turun je dr katil tempat check tu, meleleh2 air kuar..aku ckp kat nurse die suh aku pakai pad.

8.15 am
doc dtg melawat tanye keadaan aku, bgtau after 6 hrs masukkan ubat tu, die akan check bukaan..kalo blom bukak lg akan masukkan ubat ke-2. Aku bgtau air asyik meleleh je dr td, aku x tau air ape...takut waterbag pecah je.

10.20 am
Doc seluk nak amik sample, nak tgk air ketuban leaking tak...yes, air ketuban leaking...doc remind nurse utk bg antibiotik after 24hrs kalo x bersalin lg.

12.50 pm
Doc seluk lg check bukaan br 2 cm, masuk ubat induce no.2. sepatutnya kul 6.50 doc akan check lg tgk bukaan kalo still x bkk banyak diorang akan masukkan ubat ke-3. tp xde doc dtg check/seluk...lega. Sakit contraction makin terasa...tp bleh tahan lg since en hubby ade sehingga waktu melawat habis. Mlm tu aku x tido sorang dah..ade 2 lg patient...xde la sunyi sgt. Tido mlm tu lg x nyenyak, kejap2 terjage dek sakit contraction yg makin kuat, bleh tahan lg la...x brape consistant, kejap every 15 minit, kdg2 every 10 minit..confius.

3 Sept
4.50 am
Tetibe aku terasa sakit yg mcm nak meneran...terus capai hp, call hubby suh bangun siap dtg hospital sbb terasa mcm nak bersalin dah...dlm hati dah ingat bukak 6-7cm dah. Terlelap sekejap bile sakit tu hilang. Bila terjage blk...br bgtau nurse ckp sakit mcm nak meneran. Nurse panggil doc utk check bukaan...4 cm! Ha, baru 4cm? aiyoo...Nurse suh siap2 masuk labor room. Tunggu hubby sampai, kemas barang semua, naik wheelchair gi labor room.

5.30am
masuk labor room, berdebar2...Hubby tunggu kat luar dulu, nnt br diorang panggil. Nurse bgtau maybe dlm kul 11am br beranak kot.

6.00am
check bukaan 5cm. Hubby masuk temankan dlm labor room. sakit contraction makin x tertahan. setiap kali sakit dtg suh hubby urut belakang kuat2...lambatnye lg kul 11am. Doc suh sedut gas kalo sakit dtg. mamai & ngantok...tak best btol sbb br nak tido tetibe sakit dtg terus xleh tido.

8.00 am
sakit giler...ckp kat nurse nak ubat tahan sakit...x tahan sgt dah ni. Nak nangis pon x kuar air mata dah...hanya mampu pandang muka hubby mintak belas ehsan. Tp apela yg hubby bleh buat kan, satu badan aku die picit kurang skit la rase x selesa tu. Nurse ckp CTG aku x cantik turun naik, doc2 pakar masuk tgk aku...suh aku pusing kiri, pusing kanan, nak cantikkan bacaan CTG...kate doc jantung baby lemah...xleh nak bg ubat tahan sakit. Doc check bukaan dah 8cm.

9.00 am
Doc check bukaan dah 9 cm...jantung baby still lemah...die bgtau aku kalo belum fully dilate, maybe go for C-SECT...aku yg dah x tahan sakit tu redha je kalo C-SECT pon, setiap kali sakit dtg, aku hanya mampu ckp "ALLAH" je...+ risaukan baby skali. Tp doc ni mcm nak tolong aku. die ckp nnt sy bincang ngan doc2 pakar mcm mane ye. Die keluar kejap & masuk balik. Dic ckp kat aku " sy nak tolong awak deliver normal, tp awak kene tolong diri awak gak ye...skrang awak teran skit mcm nak buang air besar ye...supaya kepala baby sampai kat tulang skit" Aku pon tarik nafas & push kuat skit...doc ckp ok...kepala baby dah dekat, dah fully dilate, jantung baby back to normal...U can deliver normal now. Push bila sakit dtg k...bila sakit dtg aku pon push, push yg 1st kepala baby dah kuar suku, doc ckp "pandai awak push, skit lg" tp sbb x cukup nafas masuk blk...aku siap ckp "sorry doc" Doc ckp its ok, i'll wait...jgn tergesa2...lepas 3 kali push x kuar lg, aku mintak nurse air sbb dahaga tahap gaban...nurse drop air skit2 kat mulut aku, lepas tu br aku push sekuat hati.....tetiba ada sesuatu diletakkan atas dada aku, panas, doc suh aku bukak mata...ha? dah kuar dah? aku terus cium baby. Mcm x percaya aku berjaya melahirkan baby secara normal. MasyaAllah... Alhamdulillah. Speechless...lega! pastu nurse bersihkan baby, doc keluarkan uri, pastu br jahit. kene epi skit..baby kene gi NICU jap utk suntikan antibiotik sbb air ketuban keluar lebih 24 jam aku blom bersalin lg, takut kene infection.

Fobia aku kene seluk tu...lepas bersalin tu, tido asyik termimpi kene seluk je...haih.
Baru 14 hari berpantang, 30 days to go. Tabah la wahai hati...nnt cite bab pantang plak k.

1 comment: