CafeMom Tickers

Tuesday, June 4, 2013

Pengalaman bersalin kedua - part 1

Sebelum aku lupe baik aku story pasal pengalaman bersalin kali ke2 nih...

16 mei 2013
Aku dah start rase sakit contraction...tp mild je & bleh tahan lg.

21 mei 2013
Bos suh aku gi site...ade testing & commissioning projek aku kat sg.buloh. Alasan die aku je tau pasal projek ni & suh aku brief pegawai yg ganti aku nnt. T&C dr pg sampai petang ok. Dah la kawasan die luas..aku kene jln keliling cek laluan paip air yg dipsg... Kejap2 kejang gak perut aku. Ade dgr2 suara "dah sarat mcm tu xyah gi site la..dok umah je rehat, tersandung kang susah plak" aku senyum dan reply "sy yg menurut perintah...mudah2 an senang sy bersalin pasni, jauh jln ni". Blk umah gile lenguh pinggang & kaki..

22 mei 2013
6.10 am - Bgn pg mandi nak siap gi opis... Kuar2 dr toilet..terase lain mcm je...rupenye dah kuar lendir + darah skit... Bgtau hubby & mama... X gi opis arini. Rehat je kat umah sambil tunggu sakit dtg.. Tunggu punya tunggu punya tunggu...sakit tu mild & x consistent...

23 mei 2013
5.40am - sakit perut giler...x sure contraction ke sakit nak membuang. Gi toilet rupenye nak buang air besar. Tp lps tu kuar lg lendir + darah.
X gi opis. Rehat kat umah.
10.30am - kuar lg lendir + darah.
Sakitnye kejap ade kejap xde.

24 mei 2013
Terjage kul 3.37am sbb tetibe rase sakit contraction kuat sgt.
3.50 am buang air besar...kuar lendir + darah. Contraction start setengah jam sekali.
Kul 10 gi hantar Hafiy gi umah MIL, aku & hubby kuar gi beli buku. Nak abiskan baucer buku. Takut x sempat nnt. Contraction tetibe mcm makin cepat sela masa...kejap setiap 20 minit, kejap 10 minit. Lunch pon x brape lalu nak mkn sbb sakit makin kuat. Balik umah ingat nak amik beg hospital, siap text MIL bgtau sakit. Sampai je umah sementara hubby gi solat jumaat aku rehat2, mandi semua tetibe sakit hilang..sela setiap 30 minit. Aku ckp ngan hubby aku nak tido jap. Tido sampai ke ptg..hubby ajak amik Hafiy. Dlm kul 6 pm beli goreng pisang mkn kat umah MIL. Beg hospital bwk siap2 dlm kete. On the way gi umah MIL sakit contraction makin kerap...setiap 10 minit. Kat umah MIL contraction setiap 5 minit. Bgtau hubby nak solat maghrib dulu lps tu br gi hospital MIL suh dinner dulu mkn kenyang2. Aku x lalu mkn tp sumbat gak bnyk2 supaya ade tenaga nak push nnt. Dlm kete serba x kene duduknye...sakit makin kuat. Aku pegang je peha hubby tahan sakit, bleh pulak jem mrr2 hala ke ampang tuh. Adeh...bertahan...bertahan..

....sambung nnt....nak tido jap.

No comments:

Post a Comment