CafeMom Tickers

Monday, July 14, 2014

Puasa dan persediaan Raya

Alhamdulillah dah 16 hari kita di bulan Ramadhan maksudnye dah 16 hari la puase kan. Syukur2.

Ramadhan kali bersederhana sahaja. Setakat ni menu sahun aku setiap pagi masih lg roti. X penah lg sahur nasi. Mujo la tekak laki i is mat saleh sgt...hahaha... 

roti
scramble egg
hot dog
roti telur
roti telur cheese
chicken sandwich
mushroom soup
nugget
serunding daging
sambal ketuk

semuanya dimakan dgn roti =p

kalo sebut menu berbuka... mcm2 la. As usual buka puasa hari bekerja adalah di rumah mak mertua. X sempat la kak non oii nak masak. keluar opis 4.40 sampai 6.50pm... penat dok dlm kete. rase nak tertanggal pinggang aku... huhuhu...sadis!

weekend br la buka pose umah mama. aritu join buka pose anjuran opis hubby. Tahun ni nak kurangkan buka di luar, tp kalo ade pelawaan kawan2 tu x dpt nak tolak la... jumpe kwn2 lama kan.

Buka puase... aku akan minum air dulu...segelas dua baru mkn kurma/ kuih. Nasi aku akan makan kurang dr setengah pinggan, lebih skit dr suku. 
yg lain xde pantang.. sob sob...tu la yg br sekilo je turun oiii...
aku mcm terlalu obses, hari2 pon timbang...tp mkn x pantang. plan bnyk kali nak gi jogging lps terawih tp mmg tak la...dlm mimpi je =(
i badly missed my jog routine... nak start balik nnt sure mengah2 haih...

Persiapan raya?
Aku dah tempah awal2 sebelum puase lg.
2 pasang kain mak mertua bg utk buat pakai time wedding adik ipar aku ogos/ sept nnt, tp aku plan nak buat pakai raya skali. nak jimat duit kononnya. 1 helai jubah, 1 kain songket + top
konon2 nak pakai color gold, sekali fil ckp nnt org dah tgk bj tu. lg pon gold tu theme wedg sblh kite. makanya...tukar plan lah. Either tukar terus theme color or aku mix and match je. Baju nikah pon dah muat pakai balik =p (wink...lompat bintang)
tgk bj2 online cun2 tp x terbeli lg setakat ni... i is x suke same ngan org. lg prefer tempah. 3 lagi bj yg tempah tu x siap nih. aritu gi amik 1 jubah tu skali salah buat, no front zip mcm yg aku request, hampir ngamok aku...mcm mana nak bf anak kan. haih...padahal die tulis dlm buku tempahan tu ;-( 2 lg baju tempah kat tailor yg jahit bj kawen aku...all time favorite. satu masa dulu aku rasa rate die mahal sgt, but now ok la...affodable..alhamdulillah.

utk anak2, aku setiap bulan akan beli bj baru utk anak2 aku mengalahkan anak pompuan plak. so utk raya xdela beli banyak...topup skit2 je.
bj melayu hubby dah siap. anak2 dah tempah. cuma 1 bj utk zafry & kain sampin diorang aku jahit sendiri, dah gunting tinggal nak jahit je.
bj hubby blom shopping lg. Sambil2 tu sedang buat wardrobe overhaul...baju2 lama yg masih elok nak sedekah kpd yg lebih memerlukan. ade bj yg aku br tempah awal tahun aritu, tp dah jadi bj gajah...besar sgt oii... x pakai! dr memenuhkan almari, baik bg org pakai kan? 

kuih raya aku tunjuk je...seminggu sblm raye dpt la. harapan la nak buat sendiri. tp kek aku buat sendiri ok. tgh pikir nak buat 1 menu utk raya nnt.

tukar duit raya blom lg...td gi cimb putrajaya, skali die ckp dah tutup kaunter. Kaunter bukak 9.15 sampai kul 12 je. padahal aku sampai 11.50...bikin panas je.
gi maybank, rabu ni br start bukak kaunter, gi rhb blom ade duit lg. kesimpulannye...rabu ni la aku gi ='(

zakat fitrah hubby dah bayarkan sefamili.

perasaan? bercampur baur... nak gembira x gembira sgt la.. sedih sgt utk Gaza. Ya Allah...berilah yg terbaik buat saudara seIslamku di Palestin. Sesungguhnya Kau lebih mengetahui.
Kita mendoakan kehancuran utk Israel, tp kita x tau perancangan Allah. 
Setiap sesuatu perkara jahat/ buruk/ baik semua datang dariNya! 
maka kepadaNya kita kembalikan.
Ya Allah, hati kecil yg Kau kurniakan rase belas ihsan ini amat pilu atas kesenggaraan mereka. Kau peliharalah mereka Ya Allah!

No comments:

Post a Comment