CafeMom Tickers

Monday, June 22, 2015

Bebas jaudis/ kuning

Assalamualaikum...
Hari ni hari ke-20 sy berpantang. Begitu juga usia si kecik Fariq Aiman. Alhamdulillah hari ni kene gi klinik utk check up hari ke-20 & cek kuning baby Aiman. Lega rasenye tgk bacaan 76.95. Kadar normal kuning utk baby adalah 85-86 camtu. So baby Aiman officially bebas kuning! Tp kene monitor jugak kot terube dtg balik si kuning.

Tiga2 anak aku lahir mesti kene demam kuning ni. Tp mujo lah x teruk tp berdebar2 jugak la ikhtiar sambil monitor. Rase stress cube mcm2 cara utk turunkan/ hilangkan kuning tu. Kuning ni bahaya kalo terlalu tinggi. 

Aiman kali ni aku cume bg anggur merah, dan aku minum kopi o. Aku pantang dulu mkn rempah2/ jamu, halia, kunyit, lada hitam segala... Ikut mama, die x bg aku minum kopi sbb panas. Tp tekak teringin sgt... Aku minum secawan. Lepas2 tu baby aiman dah mula berak warne kuning. Sblm tu color hitam2 lg. so aku proceed je breakfast minum kopi o. Breastfeed Aiman setiap 2-3 jam sekali. Mmg baby Aiman senang berak, keluar abis color kuning2 tu... Selain tu perah air anggur merah bg die hisap. Mama jemur jugak die tp masa matahari awal2 naik & x direct terus kene panas. Dok dpn pintu je. Alhamdulillah bacaan kuning makin turun. Lepas hari ke-13 tu aku tgk muka die dah x kuning, hujung mata pon dah putih. Tp doc suh dtg jugak hari ke-20 utk pastikan baby bebas kuning. 

bacaan kuning Aiman:
Hari ke-3: 82.97 kene less than 290
Hari ke-6: 237.69 kene less than 305
Hari ke-7: 206.91
Hari ke-9: 172.71
Hari ke-13: 111.15
Hari ke-20: 76.95

Check up arini, baby Aiman dah 4.2kg :)




No comments:

Post a Comment