CafeMom Tickers

Thursday, October 20, 2016

Jom sihat! Jom kurus!

Assalamualaikum...

Sihat ke? Ingat tak mase start puase dulu  aku ade ckp pasal cabaran kurus?

Aku x kurus pon lg...hahaha... Ade la pengurangan, sehingga kini aku baru loss 3.4 kg.... Aritu aku target 8kg kan?! So masih ade 4.6 kilo lg lemak degil. Chaiyyokk... Kali ni mmg lemak degil btol lah. Mase bersalin anak ke2 dulu, aku amik mase 10 bulan je nak kurus blk... Haih... Ni anak no3 dah nak masuk setahun 5 bulan kot. Sadiss.... Umur makin meningkat, metabolisma makin menurun la ye dak... So effort kene berlipat ganda la kan. 

Tp aku xleh diet extreme since masih breastfeed anak no 3. Harapannya kali ni biarlah sampai ke umur 2 tahun, tp dah campur jugak susu tu, bukan sbb x cukup, tp die xmo minum ebm :( kesian die x minum susu langsung siang hari, so mil aku campurkan ebm+ pediasure. Br nak minum...tu pon x  banyak. 

Klah... Matlamat utama aku nak sihat, nak ringan badan...kurang penyakit nak hinggap... aku perlu sihat utk urus keluarga & besarkan anak3.

Kedua nak kurus jugak... At least sampai aku selesa pakai baju2 aku. Maksudnye x nampak gumpalan lemak2... ;p dan self confident!

Ok la meh nak share rutin kesihatan aka nak kurus aku tu... Ni cara aku lah...

Pg sblm breakfast aku akan minum ephyra... Sebagai supplement, tingkatkan metabolisme etc


Lepas tu sampai opis aku akan mkn buah (betik/honey dew/ kiwi), mkn kuih 4 ketul & minum nescafe. Aku perlu minum air manis to boost up my energy, idak le lemau je. Dah la dok dkt bilik bos, kejap2 panggil...dah mcm p.a no2 plak.

Minum air 1.5 liter

Pukul 10.30-11 pg aku makan buah. Pam susu.

Lunch kul 1... Aku mkn ape yg terase nak makan tp limitkan kuantiti utk cukup kenyang. Kadang2 nasi, tp 1/2 mangkuk je or bihun sup/ tomyam or subway

Minum air lg 0.5 - 1 liter...
Pam susu

Ptg kalo lapar otw drive balik aku kunyah biskut oat.

Mlm mkn dgn husband. Mkn ape yg die nak makan...nnt kecik hati aku x teman. Tp aku sebolehnye elakkan nasi. 

Lepas mkn aku mkn omega guard shaklee & jamu sblm tido.

Aku akan pastikan aku membuang air besar setiap hari.

Jogging setiap weekend either sabtu or ahad. Sebelum ni aku jogging dlm 2-3 km je, skrang aku try gandakan ke 5-6km.

Sesekali aku mkn jugak ais krim/ frappe kalau teringin. Balance kan balik dgn air kosong. Calories in, calories out...



Skarang aku dah muat baju2 lama. Inch loss lg banyak dr weight loss. Beli baju pon saiz uk12, L... Ade yg muat M jugak. Syiokkk...!

Next target... Nak loss 4.6 kg by end of this year. Smoga tercapai la misi aku ni. Yg penting xleh stress...relax2 saje!

Jom sihat! Jom kurus!

No comments:

Post a Comment