CafeMom Tickers

Friday, October 12, 2018

5th pregnancy

Hai u olls... lama x bersiaran... donno where to start...hahahaha...
its about pregnancy! yes, my 5th pregnancy so far... tp anak yg hidup 3 la. Semoga kandungan kali ini dilindungi Allah...

i'm currently 15 weeks pregnant... entering the second trimester. Hmmm.. loya masih ade skit2, especially mase mkn petang & malam. Tp boleh makan la =p rase loya sumbat gula2...ahakz.

Memang plan nak pregnant lagi...tp dok bertangguh je...dlm kepala dok congak2 mcm2 nak buat...

"lepas wedding adik lah"
"eh okt lah conceive"
"hmm tahun depan lah"
"kalo pregnant skarang, raye x sempat kurus"
"nak travel dulu lah.."

macam2 pikir, dok bukak tutup kalendar tau tak...aiyyyo... skali perancangan Allah melebihi segalanya...mula2 frust jugak...tp bile kira2 balik... "Ya Allah, inilah perancangan terbaik!" due i awal April 2019... ade 2 bulan sblm raya... puase nak kene ganti tu xleh nak elak sbb kene tgk nifas brapa lama nnt. By Sept/ Okt i dah boleh nak travel... hebatnya Allah! Syukur...alhamdulillah. Maka i olls terima pregnancy ini dengan senang hati. Semoga Allah kabulkan juga doa untuk i olls memiliki anak perempuan...amin.

Pregnancy kali ni, loya di sebelah petang... since sblm pregnant mmg on diet, so i continue je diet meal mcm biase, tp ade rase snacking tu mcm x cukop...sempat jogging sekali turun naik bukit dekat area umah. Lepas2 tu weekend ade je program yg menghalang i olls jogging. Sampai la miss p lambat muncul...2-3 hari pon dah cuak, sbb mmg jarang lambat, biase awal skit or on time je...aduh... tp hati berkeras xnak beli pregnancy test kit tu... dlm mase yg same x sanggup jugak kot2 berulang miscarriage tu...hmmm... Masa wedding my sis kat sebelah pengantin lelaki kat kedah tu, i olls pi test... 

jelas dan nyata hahhaha... kire punya kire, its about 5 weeks time tu
tp i olls punya la psiko takut baju nak pakai pi wedding aritu x muat...aiyyo... for me, kalau pregnant mesti gemok...adehh..

mujo masih nampak kuwus....hahaha... penat wooo nak kuwus tu pon blom mencapai target weight lg :'(

since that day, hari2 naik penimbang...adoi la
awal2 slera mcm so- so je... x melampau sgt, makan muntah..
konon nak sorok dulu xnak bgtau org, tp dah ko muntah kat opis... berejam dok dlm toilet sampai panjang q kat luar... adeh, kuar toilet x tau mana nak sorok muka... pt aku dok tanye "puan ok ke?" gulp... "ok je" hahhaha... x bgtau pon sampai la aku yakin kandungan ok. Husbn x bg scan awal2, so tiap kali aku masuk toilet aku cuak je kot2, ade spot ke ape...takot miscarriage berulang :'(

9w baru aku brani gi klinik scan tu pon sbb aku start batuk sampai susah tido mlm. Niat nak mintak ubat la skali, sbb takot jugak main hentam ubat batuk biase tu... 


Alhamdulillah... gembira tengok baby sihat berenang-renang, bleh nampak kaki tangan gerak2, jantung berdegup...Allahuakbar. Gembiranya hanya Allah yg tahu. Syukur...

Lepas scan tu terus slera kemain, pagi2 mesti cari sarapan berat, roti wheatmeal tu dah x jalan... sbb mlm muntah agaknya. Malam mmg x mkn berat2...nasi masih suku ke setengah je, tu pon muntah. So pagi dan tghari mmg aku makan je.

Aku malas gi bukak buku pink awal-awal...sbb memikir x sanggup loya2 hadap sesak, panas, nak menunggu berejam2 kat kk tu...
so masa kandungan 13++weeks baru aku sua muka kat kk... sebagaimana dijangka, memang kene marah la kan... tp nurse tanye ade scan swasta ke? aku ckp ye, baru nurse tu ok. Kalau tak kene amik booking date, tengok aku pakai bj biase, die tanye "awak cuti ke arini" "aah" aku jwb, nurse suh amik nombor "tp kene tunggu lama skit la ye" aku jwb ok je sbb mood aku ok hari tu dan pagi2 aku x loya lagi. Masa ni aku masih batuk...segala ubat x jalan, hanya bantu melegakan dan boleh tido je..tu pon terjaga2 jugak.

awal-awal ni sticker putih la lagi... 

Lepas isi buku, nurse cek, nurse refer doktor... Alhamdulillah doktor kali ni aku lebih yakin, die cek semua...dan scan jugak. Saiz kepala, perut, tulang belakang baby ok, jantung ok...lega. Cuma pasal batuk tu, aku kene buat test utk tibi tu and ujian kahak, doktor bagi jugak antibiotik dan ubat buang kahak...1st time ade doktor bg antibiotik mase pregnant weh...mula2 tu btol ke doktor sy boleh mkn ni, "yes, boleh...dont worry"... Test tibi -ve, kahak clear...Alhamdulillah, lepas mkn antibiotik batuk dah beransur baik.

Doktor tu keep on asking my age, mase nak buat ulasan kat buku pink tu, katanye "awak tak nampak macam emak beranak 4" hahahha... what a compliment doctor! tq anyway =p


Next kene minum air gula la sbb umor pon dah 35 kan...huhuhu...
Semoga Allah permudahkan pregnancy kali ni, mudahkan juga delivery nnt, dan dikabulkan doa mama ni yg teringin anak perempuan....amin!















No comments:

Post a Comment