CafeMom Tickers

Thursday, August 30, 2012

My Raya 2012

Nak update citer raya aku plak...dah draft dah skali problem nak publish gune S-note aku tuh.. Taip semula la jawabnye... lets try make it short....huhuhu..

Sepatutnya thn ni giliran beraya di sebelah hubby..family in law nak blk kelantan, almaklumla thn lepas x dpt blk kan...tunggu aku beranak...hahaha.. this year wajib blk wpon adik ipar aku pon tgh tunggu hari nak bersalin tuh. Sepupu hubby wat kenduri kawen plak raya ke5, so planningnye blk kelate dr jumaat (17 ogos) sampai Sabtu (25 Ogos), lame kan? pikir punye pikir...bile plak nak beraya ngan famili aku kalo cenggitu kan plus hubby pon mls nak balik lama2 sbb agak x selesa nak tido kat umah tok mek die tuh...ramai anak cucu. Makanya kami tukar plan, raya kali ni beraya ngan famili aku dulu...raya ke3 br blk ke kelate, deal! Kalo beraya ngan famili aku, harus kat semenyih..xde ramai pon ngan adik beradik aku jer, keluarga belum berkembang dgn jayanya lg. Shila raye umah mertua die dulu, raya ke4 br blk umah ayah. So yg ade spt dlm gambar je. 

Raya Pertama
Menu di pagi raya : Ketupat nasi, ketupat palas, rendang daging, kari ayam, kari daging, kuah lontong, kuih lopez.

Kat semenyih ni ramai org jawa, so amalan diorang pg raya akan bertukar mknn (ketupat, sambal goreng, rendang) sesama jiran. So penuh meja mama ngan berjenis2 ketupat, rendang bagai. Kalo gi beraya diorang akan jamu kuih raya je k.

Slps solat sunat Aidilfitri, kami akan berkumpul, dimulakan dgn sesi bacaan doa selamat, fidyah Alfatihah bg ahli keluarga yg telah tiada [aku dan ahli keluarga xde kekuatan nak gi ke kubur arwah adik aku, setiap kali lalu jalan ke rumah ayah, mesti sebak tgk kubur tu, dlm hati aku fidyahkan Alfatihah], habis bacaan doa br kami bersalam-salaman. Yg best aku still dpt duit raya dr mama, ayah & adik aku MJ yg dah keje tu, kelakar kan. Hubby pon dpt...Hafiy jgn ckp la. Lepas tu, kitorang terjah open house umah PM plak...x dpt salam, super duper ramai org, gi mkn jela...hihi. Petang gi beraya umah atok a.k.a ayah angkat kpd ayah aku kat kuala pilah, 

 my big family [big kah?]

 my lil family
 lil son with duit rayasss..owh sampin tu br siap jahit mlm raya =p

terjah open house PM
ptg raya...

Raya ke2
Lepak2, tido, mkn...hahaha...ptg blk KL, mlm kemas2 brg nak blk kelantan.

Raya ke3
5.30 pagi bertolak blk Kelantan..sampai kul 12.30 tghari..
sampai2 terus sepahkan umah tok mek dgn kengkawan

Hafiy dan moyang (aka tok mek)

Raya ke4
Gi dok home stay kat Pasir Putih, ronda2 bandar pasir putih..gi jenguk umah makcik hubby (yg nak wat kenduri tuh).


Raya ke5
Kenduri umah makcik/ cousin hubby kawen... petang gi jejalan kat Tok Bali, mlm singgah beraya kat umah makcik hubby.


Raya ke6
Awal pagi berlumbe2 masuk toilet sbb semua org sakit perut...cir-bir.. adoyai. Pastu terus gi mandi kat sungai - Jeram Pasu. Hafiy mula2 takut sejuk, lepas tu dah main air x mo kuar plak.


Petang gi KB, Pangkalan Chepa hantar my MIL & SIL balik kl naik flight. They cant travel lame2 plus jln pusing2 gitu.
Hafiy dan kawan2 besar...tp die sgt suke laptop/ipad hokeh...

Raya ke7
Balik KL...yabedabedooo...
reaksi Hafiy sepanjang perjalanan...letihnye la melayan kerenah si kecik ni.

Raya ke7
Umi buat nasi dagang...terbaik!!! dedicated khas utk mak buyung (SIL) sblm die bersalin =p

dan beraya ke rumah my makcik kat Bt Caves


Raya-raya berikutnya...will update from time to time k. 
Slamat beraya, beropen house etc 
mkn2...jgn lupe diri k.
Uihh...mcm mana nak jage supaya x naik weight nih... bulan puase dgn jayanye menurunkan 6kg... 1st week raya dah naik balik 900g..hadoiii pengsan!

No comments:

Post a Comment