CafeMom Tickers

Tuesday, November 14, 2017

Ihtifal Little Caliph - anak sulung

Assalamualaikum...

Ahad lepas telah berlangsung ihtifal Little Caliph untuk rangkaian Tadika di bawah Khalifah Budiman. Termasuklah LC Melati Utama, LC tmn Samudra, LC Genting Klang dan LC Diamond Square. Ihtifal diadakan di Kampung Pengantin KL, parent theme black n white. Meraikan anak-anak 6 tahun yg tamat pendidikan di tadika ni. Next akan melangkah ke alam sekolah rendah.

Masa aku mula nak hantar Hafiy ke preschool, mmg merata survey, start hantar Hafiy mase umur 5 tahun. Tp Alhamdulillah aku berpuas hati, bila anak aku balik rumah, boleh mengimamkan solat, lancar niat solat, bacaan solat, bace surah2 ringkas...Allahu, sebak. sebab si mak ni sedar die x banyak masa untuk ajar anak semua tu. Allahuakbar. mmg aku berterima kasih dgn teacher2 yg dedicated, sabar dgn karenah setiap budak2 ni. Biasa la budak lelaki mmg suka main, agak sukar nak fokuskan die ke buku. Hafiy suka math, mmg score 100% yg tu... yg lain average ok la, ade 90+, ade 80+ juga... BM tetibe dpt 72 kali ni, as long as die paham, aku dah bersyukur. Aku x kan marah kalo die dpt markah rendah... kene kenal pasti apa masalah die. aku tgk die suka tulis terlalu menekan, sampai satu masa die penat menulis, so mmg die malas nak menulis, end up malas pikir, masalah ni aku kene bantu slow2.

Ada teacher tanye soalan cita2 nnt nak jadi apa... die balik umah dok pikir2 ape die nak jadi... "Mama, Hafiy nnt nak jadi ape ye?, engineer mama kata susah" hahahaha...yg kelakarnye, bile suh bace buku, die jawab "nantilah mama, Hafiy x tau nak jadi ape lagi besar nnt" aiyyooo hai anak... maknye pon jawablah "Hafiy, xyah pikir lagi nak jadi ape, Hafiy bace buku je bagi pandai, niat jadi orang berilmu dan beriman sudah". Harap die paham lah...

Masa majlis tu jugak aku baru tau Hafiy dpt special award on full attendance + good attitude. Mak sebak nak... pastu br teringat mmg tahun ni 2x je x gi sekolah sbb demam & sakit perut. Most of the time ayah yg rajin hantar ke sekolah, hujan2 pon hantar anak ke sekolah. Thanks husbn!

Hafiy mmg nampak self confidence die... so die mmg x kisah buat persembahan, cuma mula2 tu mmg nangis sbb katanye xnak menari, Hafiy nak berlakon, tp lepas teacher pujuk die excited pulak, tu yg jadi leader tu. Aku sgt suka cara teacher bg anak2 hafal surah, surah Al Waqiah sampai ayat 15, Hafiy hafal sbb setiap ayat tu ada gaya yang menceritakan maksudnya.


 baca surah Al Waqiah

baca doa khatam Al-Quran 

persembahan Boria 

special award 

perarakan konvo 




 teacher suh bg kad kpd ibu ayah...hati tisu mak ko ni nak


Mama ayah akan sentiasa doakan Hafiy berjaya dunia & akhirat.
Semoga jadi anak yg soleh, membahagian ibu bapa, berjaya, berilmu & beriman dan sentiasa dilindungi Allah...amin.

No comments:

Post a Comment