CafeMom Tickers

Wednesday, February 18, 2015

Perkhidmatan Kesihatan Klinik dan Hospital kerajaan

I bring out this topic regarding to my old schoolmate comment on my fb "next time gi private lah. selesa. masa pon jimat"

hmmm... me as engineer kat kkm... ade kawan2 yg keje kat unit penjagaan kesihatan swasta. 1st round audit yg dibuat oleh doktor2, 2nd audit by kejuruteraan KKM mendapati laporan audit pertama x tepat. Biase la, doktor2 ni ade yg working dgn private & gov at the same time. Mereka dibenarkan ok. mmg ramai je doktor pakar di private tu adalah doktor2 kkm. and they dont even know exactly about the engineering system working in the hospital, mcm mane layak buat audit ni.
back to audit report... 2nd audit by kejuruteraan kkm mendapati non of private hospital comply with Private Healthcare Facilities and Services Act 1998.
the engineering system mmg out. they are working, but not fulfill the minimum requiment of the act. Anything happen camne? u bear to take any risk??? me?? i'm not ready!

klinik...
klinik kerajaan yg baru mmg complete dan sistematik.
tp klinik2 yg kat lame kat daerah2 ni mmg agak usang dan x complete.
mmg x selesa...
dan ramai orang...sbb subsidi! ko hanya perlu bayar RM1 dua je utk perkhidmatan yg sama kat klinik swasta where u should pay rm30 and above. Dah la monthly check up kot! 
cume nye, some nurses yg punye attitude, buat keje sambil lewa, siap sembang2 gelak2, tp patient tunggu berejam2 yg buat aku hilang sabar.
yg xde aircond mmg panas nye la hai... yg dlm bilik nurse tu beraircond pulak. tlg la pi mintak peruntukan tambah aircond ke, mohon roboh & bina klinik baru ke... paperwork ni patut ptd la buat, xkan nak suruh nurse & doktor yg on the ground tu buat...adoiii... 
kalo ade permohonan, x dpt tahun ni maybe tahun depan, priority kepada critical area/ klinik yg sgt2 memerlukan.
klinik kesihatan dlm malaysia ni mmg banyak oii... kalo nak berganti semua. klinik baru sahaja bernilai rm2 juta. ko imagine nak ganti kat semua daerah. ada yg kene sedia kuarters gak sbb kat pedalaman, nurse susah nak gi, bile ade kuarters, die xde alasan utk x gi keje sane. 
Disebalik musibah banjir kelantan, ade hikmahnye, berganti lah klinik2 yg musnah tu dgn klinik baru.

cite bab hospital, 
some of the private hospital was not complete to working as a hospital... ade OT room (bilik bedah) tp xde blood bank... kalo ade pemindahan darah, they will call blood bank to send blood bag to them, kalo sempat sampai... kalo tak? selamat. incubator x cukup, ade yg kene pindah ke hospital lain. sampel darah kene antar ke lab luar utk test, ade yg antar ke gov lab pon.  mcm2 kes la... kalo ko adalah berisiko untuk bersalin, ko akan di refer ke gov hospital. Kalo xde buku merah (yg check up kat klinik gov tu) mmg susah diorang nak keep track korang punye health record. So better, yg check up kat private ni, last check up sblm bersalin time 36weeks to korang mintak rekod pemeriksaan korang dr doktor tu, stanby if anything happen. if u r lucky, korang dpt la, if not... u r under a risk! opppsss.. 

Bila bersalin kat private, banyak benda korang kene check such as:

labour room
OT room
incubator
blood bank
CTG machine link to central monitor and hospital information system (HIS)
infant resuscitation equipment
neonatal ICU (NICU)
anesthetic unit/ pakar
medical gas
ultra sound
vacuum/ forceps
emergency backup

ni yg basic ok, kalo nak suh aku reveal pasal engineering requirement mmg ko pening... contoh, keluasan minimum labour room brape, jarak labour bed ke toilet, sinki (clear distance), saiz labour bed..etc. tu blom masuk tang power supply, ade ups ke tak buatnye tetibe blackout, essential power supply...aircond system, temperature setting, airbone infection bla bla bla...

boleh nak bersalin kat private, tp korang tlg la cek diorang lengkap ke tidak... member2 aku yg kat kkm ni ade je bersalin kat private, sbb diorang dah cek std equipment & requirement, provided kamu bukan yg berisiko tinggi... maksudnye xde problem la. btw kene standby for the worst situation gak beb.

ok citer pengalaman aku yg lepas...
time aku bersalin anak sulung, aku bersalin kat hospital ampang
hospital ni xde wad kelas satu. walaupon aku layak wad kelas satu dan aku boleh pilih lain2 hospital yg lebih selesa. tp tak... ntah la
mase nak bersalin tu, aku kene induce... doc tu masukkan ubat induce dan terpecahkan ketuban aku, mase tu bukaan baru 2cm je kot, dan meleleh je kuar. ikutkan bukaan 5cm br pecahkankan ketuban tu pon kalo contraction & bukaan ko konsisten. kalo pecahkan awal risiko jalan x bukak dan baby lemas adalah tinggi. Ada paham? jadi doktor plak aku... lebih dr 24 jam ketuban pecah aku kene amik suntikan antibiotik utk elakkan jangkitan.
doktor tu dah abis mase bertugas mase aku masuk labour room, tp sbb die rase bersalah kat aku, die assist aku sampai aku bersalin.
CTG mmg x cantik mase contraction dan tunggu bukaan tu.
mase 9cm, ctg drop, doktor ckp doktor2 pakar dok monitor skrin ctg aku (using HIS), diorang advise masuk OT. tp die ckp nnt die try diskus dgn doktor2 pakar tu balik supaya aku bleh bersalin normal. Die masuk balik labour room...'i want to help u, but u must help me... u kene teran sikit ye.." lepas aku teran terus fully dilate dan CTG terus cantik. then doktor ckp bleh bersalin normal, die akan tunggu aku push sampai kuar.

see... kalo kat swasta, aku dah ditolak ke OT, caj under emergency surgery di mana caj nye labour room+ equipment + ot room + equipment+ ubat ape ko amik + baby equipment lg+ etc.
elok2 ko bleh normal x pasal ko ke c-sect. kos xyah citer la.

tp doa la banyak2 supaya tidak berada dlm situasi yg mencemaskan... insyaAllah dipermudahkan urusan bersalin nnt.
Bahagian masing2 Allah dah tentukan, lain orang lain bahagian die, lain anak pon lain pengalamannye.

just to share my view...

detail korang bleh bace ni...
 



 


No comments:

Post a Comment