CafeMom Tickers

Friday, March 20, 2015

Masa Sesuai Shopping Barang Keperluan Baby Baru

Salam...

bg new mommy, mesti x tau bile bleh start beli barang baby kan?
Orang tua2 slalu pesan beli barang 7 bulan ke atas.
ade pro and cons nye...pendapat aku la.
dah nak masuk 3 org anak kan...poyo plak =p

pada aku, masa yg sesuai adalah 4 bulan ke atas..
ade orang ckp bile dah confirm gender anak..tp x semua bile scan akan nampak clear & confirm gender kan... abis tu bile nak beli barang nye.
bukan ape, buat orang yg macam aku ni setiap kali pregnant berat badan akan naik 20 kilo, mase kandungan 7 bulan ke atas memang rase x larat dah nak bawak badan. Mak aih....terkedek2 mcm peguin ok! belum lagi citer bab x tahan panas... jalan skit pon ko dah berpeluh2 ='( 
terus ke laut mood nak shopping ok!

so pada aku 4 bulan ke atas, kandungan dah kuat, dah lepas fasa 1st trimester, fasa mual2 tu, dah steady skit kan... so bleh la refresh urself gi shopping =p i loike! by the time kandungan reach 7 bulan ke atas ko dah relax... nak tambah2 bleh beli barang online je.

kalau x tau gender lg xpe, beli color2 basic yg both boy & girl bleh pakai.
newborn biase sesuai sgt dgn color putih... suci je rase.
so shopping la color putih.. colourful ke kan... cume kalo dah beli pink tu payah skit la, buatnye tetibe kuar boy kan, dah kesian anak laki pakai pink.. hihi...x salah tp mcm ayu skit la, org yg dtg melawat pon confius kihkih...

aku dah settle beli barang baby awal lg.
now nak masuk 8 bulan aku tinggal nak beli barang2 untuk aku je...barang2 pantang, jamu, vitamin etc... yg mane barang2 ni bleh beli online je =p
kan senang. kalo ade kuar jalan2 kat shopping mall pasni, ade yg berkenan bleh tambah2 je, yg penting basic things dah complete.

ape barang2 yg aku blom beli...:
  1. set bersalin
  2. vitamin shaklee
  3. ephyra
  4. krim panas - burn fat =p
  5. maternity pad (utk kegunaan hospital - 2pcs je pon) lepas kuar labor room aku akan tukar pakai pad biase je...lg selesa.
  6. bengkung (additional)
  7. nursing bra - x brape suke pakai ni, lebih prefer bra biase.
  8. nipple cream
  9. baby rash cream
  10. milk storage (plastic)
  11. ice cooled pack - yg ni lepas pantang pon bleh beli
  12. madela tiub - tiub medela swing aku dah kotor, mls gi servis centre
  13. diapers S size - ni beli nnt pon boleh, baby gune saiz newborn dulu
  14. sarung tilam travel (additional) - yg ni aku lupe, bleh je gune yg dah ade
   
 
happy shopping ='p
 
 


No comments:

Post a Comment